Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Kommunale avgifter

Kommunen sender ut faktura fire ganger i året for kommunale tjenester knyttet til din eiendom. Første faktura har betalingsfrist 30. mars.

Hva betaler jeg for?

Kommunale tjenester knyttet til din eiendom: vann, avløp og feiing.

Betaling for renovasjon (søppel) faktureres direkte fra Fosen renovasjon i tidligere Rissa kommune og Innherred Renovasjon i tidligere Leksvik kommune. Andre tjenester som barnehage, SFO og hjemmehjelp kommer i andre faktura(er). 

Når må jeg betale kommunale avgifter?

Indre Fosen kommune sender ut faktura for kommunale avgifter fire ganger i året:

  • 1. termin har betalingsfrist 30. mars
  • 2. termin har betalingsfrist 30. mai
  • 3. termin har betalingsfrist 30. august
  • 4. termin har betalingsfrist 30. november

Alle som har avgifter under 1000 kroner per år, får faktura kun én gang i året. Denne sendes ut i første termin med betalingsfrist 30. mars.  Du som har avgifter for over 1000 kroner, kan også velge å få hele beløpet samlet i én faktura, hvis du ønsker det. Gi da beskjed til Anne-Karin Storsve. Obs! Hvis du hadde avtale om betaling kun en gang i året i tidligere Rissa og Leksvik kommune, må du gi beskjed om dette på nytt, da vi ikke har mulighet til å overføre dette til det nye systemet for Indre Fosen. 

Hvorfor er prisene endret fra i fjor?

Da Leksvik og Rissa kommune ble slått sammen til nye Indre Fosen kommune, vedtok Kommunestyret et nytt gebyrregulativ (PDF, 935 kB) med bestemmelser for hvordan de kommunale avgiftene skal regnes ut, og hva prisene skal være i 2018. Den største endringen er hvordan vi regner ut vann- og avløpsgebyret. Gebyret bestemmes nå ut ifra arealet på boligen din. Les mer under kommunale avgifter - vei, vann og miljø.  Prisene justeres etter prisindeks (dvs generell prisstigning i Norge). I tillegg kan økningen bl.a. skyldes at tjenesten har blitt dyrere å levere eller det kan være andre forhold som gjør at kommunen må justere prisene opp. 

Fakturaen min er feil, hva gjør jeg?

I overføringen fra Rissa og Leksvik kommuner til Indre Fosen kommune, kan det oppsto feil. Gi beskjed, hvis det er feil i din faktura: Anne-Karin Storsve,
tlf 73 85 27 20, anne.karin.storsve@indrefosen.kommune.no.

Hvordan får jeg fakturaen?

Du vil motta fakturaen på samme måte som du fikk den fra Rissa og Leksvik kommuner. Vi oppfordrer til å legge fakturaen for de kommunale avgiftene inn i nettbanken som både autogiro og efaktura. Da slipper du å få papirpost. Du legger det inn som autogiro og efaktura ved å betale regningen i nettbanken og velge at du ønsker å motta disse fakturaene som autogiro og efaktura.

Hvorfor bør jeg ha både autogiro og efaktura?

Autogiroen trekker beløpet uten at du får informasjon om hva du trekkes for. Hvis du velger efaktura, vil du få denne informasjonen direkte i nettbanken din. Hvis du kun har autogiro, vil du få denne informasjonen i posten.

Spørsmål?

Ta kontakt med økonomiavdelinga ved Anne-Karin Storsve

Fant du det du lette etter? Legg igjen din e-postadresse eller telefonnummer, hvis du ønsker at vi skal hjelpe deg med å finne informasjonen du leter etter.